منتدى شباب كليه الاداب جامعه الفيوم
حكم لبس المرأة للبنطلون 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا حكم لبس المرأة للبنطلون 829894
ادارة المنتدي حكم لبس المرأة للبنطلون 103798
حكم لبس المرأة للبنطلون 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا حكم لبس المرأة للبنطلون 829894
ادارة المنتدي حكم لبس المرأة للبنطلون 103798
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةبوابة الشبابأحدث الصورالتسجيلدخول

الف مبروك لمنتخب مصر بالفوز باللقب الغالي الثالث على التوالى شرفتنونا يارجالة وشرفتو مصر.... تحيا مصر .... دايما يارب احميها ولفوق كمان عليهاعلشان خاطرها تهون حياتنا نموت عشان نحييها ارض الهرم والنيل والصحبه والمواويل علشان بلدنا ولا حاجة صعبة ولا حتى نعرف مستحيل ودايما يارب احميها ولفوق كمان عليها علشان خاطرها تهون حياتنا نموت عشان نحييها ارض الهرم والنيل والصحبه والمواويل علشان بلدنا ولا حاجة صعبة ولا حتى نعرف مستحيل  حبيبتى يا مصـــــــــــــــر  على ارضها اتربيت وانا مهما رحت وجيت مافيش مثالها ولا فى فى جمالها ولا زى ناسه فى يوم لقيت بلدى سلام امان مذكورة فى القرآن علينا غاليه ورايتها عاليه وهتعلى بينا كمان وكمان حبيبتى يا مــــــصــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــرعلى ارضها اتربيت وانا مهما رحت وجيت مافيش مثالها ولا فى فى جمالها ولا زى ناسه فى يوم لقيت بلدى سلام وامان  مذكورة فى القرآن

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
demo
حكم لبس المرأة للبنطلون Vote_rcapحكم لبس المرأة للبنطلون Voting_barحكم لبس المرأة للبنطلون Vote_lcap 
Koky
حكم لبس المرأة للبنطلون Vote_rcapحكم لبس المرأة للبنطلون Voting_barحكم لبس المرأة للبنطلون Vote_lcap 
loleta
محمد عزت
Mohammed Gamal
ABOKAMEL
Tefaa World
diaa_alquraan
AHMED SHAHIN
eema
مواضيع مماثلة
    المواضيع الأخيرة
    » جــــــــــوزه وقــــــــــرش حشـــــــــــيش (الجذء الاول)
    حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالسبت أكتوبر 29, 2016 11:00 pm من طرف sameh_415

» معني اسمك بالانجليزي
    حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالإثنين أكتوبر 22, 2012 1:54 am من طرف اتش

» خرائط لجميع دول اوروبا
    حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالسبت يناير 14, 2012 6:50 am من طرف se3dawy

» يا شباب جغرافيا .. هل من مجيب ..أكيد مفيش انا عارف :(
    حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالإثنين يناير 02, 2012 2:34 am من طرف se3dawy

» الطريق للوصول للجنة
    حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالإثنين ديسمبر 05, 2011 2:10 am من طرف red rose

» بمناسبة عيد الاضحى المبارك
    حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 07, 2011 3:24 am من طرف red rose

» قووووول رأيك بكل صراحة وان قولت ما تخافش وإن خفت ما تقولش
    حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 07, 2011 3:07 am من طرف red rose

» كبرياااااااااااااااااااااء
    حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 13, 2011 11:15 pm من طرف red rose

» كذبة كبيرة
    حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالسبت سبتمبر 03, 2011 11:00 pm من طرف red rose

التوقيت الان
    بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
    فلسطين

المتواجدون الآن ؟
    ككل هناك 1 عُضو حالياً في هذا المنتدى :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 1 زائر :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 412 بتاريخ الخميس أكتوبر 21, 2021 9:00 pm
    افحص كمبيوترك الشخصى من الفيروسات من خلال الانترنت

حكم لبس المرأة للبنطلون

4 مشترك
    كاتب الموضوعرسالة
    *رفيقة القران*
    ܔْށحكومة المنتديܔْށ
    حكم لبس المرأة للبنطلون Mshmm10
    *رفيقة القران*

مساهماتي : 340 عمري : 33
    نوعي : انثى
    الكليه/العمل : الاداب _قسم تاااااااااريخ
    الهوايه : قراءة القران _الدعوة الى الله

حكم لبس المرأة للبنطلون Empty
    مُساهمةموضوع: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالجمعة سبتمبر 04, 2009 9:59 am

الحمد لله رب العالمين وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين وبعد :-

فقد انتشرت بين النساء انواعاً من الالبسه المحرمه (لأنها قصيره او ضيقه أو شفافه أو شبه عاريه) وهن يلبسنها إمّا للجهل بحكم لبسها أو تساهلاً أو تقليداً أو طلب للشهرة وإرضاء الناس ولو كان في ذلك معصيه للخالق سبحانه وتعالى ومن تلك الالبسه ( البنطلون) حيث تحتج من تلبسه أنها عند محارمها أو بين النساء وتفتي جهلاً بجوازه أمام هؤلاء .. فإلى من تريد الحق في حكم هذا اللباس نذكر هذه الفتاوي:

سؤال: هل يجوز للموأه أن ترتدي بنطلوناً كالرجال؟
    أجابت اللجنة الدائمه للافتاء برئاسة سماحة الشيخ/ عبد العزيز بن باز - رحمه الله – بمايلي:-

ليس للمرأه أن تلبس الثياب الضيقه لما في ذلك من تحديد جسمها وذلك مثار الفتنة والغالب في البنطلون أنه ضيق يحدّد أجزاء البدن التي يحيط بها ويسترها كما أنه قد يكون في لبس المرأه للبنطلون تشبّه من النساء بالرجال وقد لعن النبي صلى الله عليه وسلم المتشبهات من النساء بالرجال. (1)

سؤال: ظهرت موضة لدى النساء بعد ظهورها في الغرب وهي لبس البناطيل الضيقه وقد وجدت منهن القبول والترحيب فما حكم ذلك؟
    أجاب فضيلة الشيخ/ صالح الفوزان عضو هيئة كبار العلماء وعضو اللجنة الدائمة للإفتاء بمايلي:-
    لا يجوز للمرأة أن تلبس مافيه تشبّه بالرجال أو تشبّه بالكافرات وكذلك لا يجوز لها ان تلبس اللباس الضيق الذي يبين تقاطيع بدنها ويسبب الافتتان بها والبناطيل فيها كل هذه المحاذير فلا يجوز لبسها. (2)

سؤال: ماحكم لبس المرأة للملابس الضيقه بحجة انها بين النساء أو عند محارمها؟
    أجاب فضيلة الشيخ/ محمد بن عثيمين - رحمه الله - بمايلي:-

لبس الملابس الضيقة التي تبين مفاتن المرأة وتبرز مافيه الفتنه محرّم لأن النبي صلى الله عليه وسلم قال : (( صنفان من أهل النار لم أرهما: رجال معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس ونساء كاسيات عاريات مائلات مميلات رؤسهن كأسنمة البخت لا يجدون رائحة الجنه))الى ان قال : (وفسّرت كاسيات عاريات بأنهن يلبسن ملابس ضيقه وهي ساترة عن الرؤية لكنها مبدية لمفاتن المرأة وعلى هذا فلايجوز للمرأه أن تلبس هذه الملابس الضيقة إلا لمن يجوز لها إبداء عورتها عنده وهو الزوج..) الى ان قال فضيلته (وأمّا بين المرأة والمحارم فأنه يجب عليها ان تستر عورتها...

منقول من منشورات

اعتقد من كان في قلبه ذرة ايمان وخوف من الله عقب هذه الفتاوي مافيه فتاة تلبس بنطالا ً أو ملابس ضيقه او شبه عاريه
    اتمنى من كل فتاة تقرأ مانقل وتخاف ربها وتفضل الاخره على الدنيا لأن الدنيا مجرد امتحان فقط

حكم لبس المرأة للبنطلون A-1d9c427db9
    https://shbabadab.ahlamontada.com
    demo
    ܔْށالقياده الميدانيةܔْށحكم لبس المرأة للبنطلون New_bo10
    demo

مساهماتي : 4101 عمري : 33
    الكليه/العمل : اداب
    الهوايه : التصوير والنت والسفر والرياضه

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالجمعة سبتمبر 04, 2009 10:18 am

لالالا استنى علشان الموضوع ده جننى بجد
    ده اولا
    اخر سؤال ان شاء الله مش فاهمة او فاهمة ومش عايزة اصدق هو حرام ان البنت تلبس ضيق فى البيت مع اهلها او صحبها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ثانيا البنطلون الضيق طبعا ما فيش فيه اى نقاش بس يا سمسم لو واسع وفى تونك طويل بردو حرام؟؟؟؟؟؟؟؟

سمسم جاوبى بس انسى النقاب شويه دلوقتى الله يكرمك
    *رفيقة القران*
    ܔْށحكومة المنتديܔْށ
    *رفيقة القران*

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالجمعة سبتمبر 04, 2009 11:09 am

ازيك الاول عاملة ايه بجد وحشانى مووووووووت احب اقولك انا لما بتكلم فى الدين يا حبيبتى يا ديمو مش بتكلم ال لما يكون معاية ادلة من القران والسنة اولا انا مش هتكلم واسيبك مع الايات واكيد كلااااام ربنا احلى واحلى منى اوك

قوله تعالى: "يٰأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ قُل لأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلاَبِيبِهِنَّ، ذٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُوراً رَّحِيما" (الأحزاب 59).

فقال تعالى: "قُلْ لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ. وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا، وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَآئِهِنَّ أَوْ آبَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَآئِهِنَّ أَوْ أَبْنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِيۤ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَآئِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ ٱلتَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي ٱلإِرْبَةِ مِنَ ٱلرِّجَالِ (كالأبله والعجز جنسيا) أَوِ ٱلطِّفْلِ (الغلمان) ٱلَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُواْ عَلَىٰ عَوْرَاتِ ٱلنِّسَآءِ (لم يتعرفوا عليها بعد اصغرهم) وَلاَ يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ (كالخلخال) وَتُوبُوۤاْ إِلَى ٱللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا ٱلْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ" (سورة النور30-

[size=21]اية رايك فى السورة الاولى رب العزة بيقول جلاااااااابيبهن مش البنطلونات والتونكات عايزة اسالك سوال هل زوجات الرسول كانو بيلبسو كدة لاء طبعا طيب لية احنا نسيب الاطهار الاشراف ونتقلد بالغرب اللعين وتسيبى امك السيدة خديجة والسيدة عائشة الاطهاروبنات النبى السيدة فاطمة ورقيه واما بقى لبس البنطلونات امام اهلك لاء مش حرام بس انتى فهمتى الشيخ غلط هو يقصد البنطلونات المثيرة للشهوة وال هى بتحدد جسد المراة حتى ولو امام النساء فهمتى بصى الكلام اكتر من كدة بس الوققت على المنتدى محدود ولما نتقابل اتكلم معاكى للصبح بس يارب مش نكونى زهقتى ولا زعلتى من كلامى يلاااا سلااااام يا احلى ديمووووووو

[/size]

حكم لبس المرأة للبنطلون A-1d9c427db9
    loleta
    ܔْށحكومة المنتديܔْށ
    loleta

مساهماتي : 2486 عمري : 32
    الكليه/العمل : طالبة
    الهوايه : القراءة

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالجمعة سبتمبر 04, 2009 1:47 pm

اولا جزاك الله خيرا يا رفيقة القران بجد موضوع هادف ونيته حسنه وكلامه صح
    بس انا معترضة على ان لبس المراة للبنطلون يعد تشبها بالرجال
    يمكن ده كان صحيح زمان لكن دلوقتى معتقدش
    خلاص البنطلون بقى لبس للرجال وللنساء
    يعنى انا مثلا بلبس بنطلون جينس تحت الاسدال ومينفعش البس غير كده وبلبسه فى بيتى معنى كده انى متشبهه بالرجال وان ربنا يلعنى
    هاتيلى بنت واحدة من المسلمات ملبستش ومبتلبسش بنطلون
    وبالنسبة لموضوع الجلاليب ف الاسلام ما قالش ان النساء تلبس جلاليب وبس انما قال ان المسلمين يلبسوا اللى هما عاوزينه بس مش يكون مخل بشروط اللبس الشرعى ومش فتنة
    وبجد انا مبسوطة اوى من مواضيعك دى لانها هادفة وثوابها كبير اوى عند ربنا
    واسفة لو كنت طولت عليكى
    وجزاك الله خيرا يا رفيقة القران

زائر
    زائر

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالسبت سبتمبر 05, 2009 4:33 am

اولا جزاكي الله كل خير يا سمسم
    بجد موضوع رااااائع

ثانيا لووولي
    البنطلون حرااااام حراااااااام حراااااام

مافيش نقاش ولا اختلاف ف كده
    وتشبه بالرجال
    مافيش حاجة اسمها كان زمان
    طول عمره هيفضل لبس رجال
    بس دلوقتى بس اللي انتشر الفسق والفجور
    بس لما يتلبس تحت الاسدال مثلا عاادي
    ما انا بلبسه تحت الاسدال
    وكله بيلبسه تحت الاسدال
    بس المهم ماحدش يشوفه ويشوف فرقه الارجل
    ان رجل ورجل يعني
    لكن لبسه تحت الاسدال ده فيه ستره اكتر
    عشان لو الاسدال اترفع او ماشابه ذلك
    يبقي لابأس بيه

وديموو
    اسماء جاوبت عليكي
    وانا معاها ف الكلام ده
    وده مش كلامها ولا كلامي
    ياريت تقتنعي
    وربنا يهدينا واياااكم
    ويتقبل منا ومنكم صالح الاعمال
    loleta
    ܔْށحكومة المنتديܔْށ
    loleta

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالسبت سبتمبر 05, 2009 4:54 am

البنطلون بيبقى حرام فى حاله واحدة

لما يبقى فتنة

لكن غير كده لا

متقوليليش ان البنطلون تشبه بالرجال

مافيش حاجة اسمها انه تشبه بالرجال بس لما يبقى تحت الاسدال مش يبقى تشبه بالرجال وعادى

ايه الازدواجية فى الرأى دى

ما انا فى البيت بلبسه من غير اسدال ابقى بتشبه بالرجال

انا معاكى انه حرام بس لانه فتنه

مش لانه تشبه بالرجال

يعنى لو لبست بنطلون فى البيت يبقى عااادى جداااااااااااااااا وابقى مش متشبهة بالرجال

واللى شايف ان كلامى ده غلط ويحب يعقب عليه انا مستعدة

لانى مقتنعة تماما باللى بقوله

زائر
    زائر

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالسبت سبتمبر 05, 2009 7:25 am

بس بس بس
    كله غلط
    سوورى يعني
    بس فكده مافيش سوووورى
    غلط
    وحرااااام
    وتشبه بالرجال
    وهبقي اقوله بعدين بقي
    وهديكي ادله
    ويا انا يا خاااالتي
    هههههههههههههههه
    loleta
    ܔْށحكومة المنتديܔْށ
    loleta

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالسبت سبتمبر 05, 2009 10:02 am

مااااااااااااااااااااشى يا اختى
    يا تقنعينى يا اقنعك

زائر
    زائر

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالسبت سبتمبر 05, 2009 10:03 am

اوووووووووووك
    ماهو يا اقنعك يا اطلقك

ههههههههههههههههه
    AHMED SHAHIN
    ܔْށحكومة المنـتديܔْށ
    ܔْށحكومة المنـتديܔْށ
    AHMED SHAHIN

مساهماتي : 582 عمري : 34
    نوعي : ذكر
    الهوايه : الانترنت_البرامج الحديثه

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالسبت سبتمبر 05, 2009 1:51 pm

تسمحولى بالتدخل
    عشان شكلها كده فى معركه هتحصل بسبب الموضوع

ده لبنك على اليوتوب لمقتع للشيخ محمد حسان

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
    زائر
    زائر

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالأحد سبتمبر 06, 2009 1:32 am

اتفضل طبعاااااا
    نووورت الموضوع
    وجزاك الله كل خير ع اللينك ده

بس ان شاء الله مافيش معارك ولا حاجة خالص
    احنا اخوات كلنا ومافيش بينا الكلام ده
    واختلاف الرأي لا يفسد ف الود قضية
    بس دي مش حكاية اختلاف رأي
    ده عدم اقتناع
    وان شاء الله الكل يقتنع
    ونبقي تماااااااام

وربنا يهدي جميعا
    الي ما يحب ويرضي
    demo
    demo

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالأحد سبتمبر 06, 2009 3:38 am

*رفيقة القران* كتب:

ازيك الاول عاملة ايه بجد وحشانى مووووووووت احب اقولك انا لما بتكلم فى الدين يا حبيبتى يا ديمو مش بتكلم ال لما يكون معاية ادلة من القران والسنة اولا انا مش هتكلم واسيبك مع الايات واكيد كلااااام ربنا احلى واحلى منى اوك

ازيك يا سمسم انتى اكتر كتيرررررر
    طبعا مافيش اى نقاش فى الايات

onna كتب:

ثانيا لووولي
    البنطلون حرااااام حراااااااام حراااااام

يا اونه اطلعى انتى بالذات بره الموضوع ده

هرد عليكى واقولك ازاى يا انسه يا جغرافيه هتطلعى الجبال الى بنطلعها بالجيب او هتركبى مواصلات بالجيب او حتى هتروحى تعملى مشاوير كتير وتلبسى جيب
    ولو سيادتك لبستى بنطلون وفوقه اسدال وطلعتى ميكروباص مش هيبان البنطلون
    ولو طلعتى جبل مش هيبان البنطلون وشويه هواء حلوين كده يطيرو الاسدال او يخلوه ضيق
    معنى كلامك اننا نحط البنت جوه كرتونه تلاجه ونقولها ماتطلعيش من هنا علشان يبقى فضفاض عليها ولو قصيرة زيك يبقى نحطها كرتونه غساله

AHMED SHAHIN كتب:
    تسمحولى بالتدخل
    عشان شكلها كده فى معركه هتحصل بسبب الموضوع

ده لبنك على اليوتوب لمقتع للشيخ محمد حسان

اتفضل طبعا وجزاك الله خيرا على الحلقة

البنطلون اصبح امر ضرورى
    جدااااااااااااا احنا عندنا شرووووووووووط قالها الشيخ محمد حسان واللينك عندنا من الاخ احمد
    الشيخ قال ايه ان يكون فضفاض طويل لايشف لا يكون شهرة ولا يكون متعطر
    انا هوظف الشروط دى بطرقتى وانتى هتوظفيها بطرقتك بمعنى ان لولى هتلبس
    اسدال وتحته البنطلون واونه هتلبس عبايه وتحتها البنطلون بردو وفلانه
    هتلبس اشارب طويل وجيب وفلانه هتلبس بنطلون وفوقه دريل
    فى شروط تمشى عليها بس ماينفعش احطك فى ام ام واقولك مافيش غير كده والباقى حرام حرام حرام
    انا والله شايفه ان اللبس يكون محترم ومايسببش فتنه وده اهم شرط فى وجهة
    نظرى وطبعا مش هتكلم عن العبايات ولا الجيبات الى بتكون مش محترمه اكثر من
    البنطلون الفين مرة وكلنا عارفينها

ده رائى الشخصى ومش عايزة اسمع اعتراض من اونه بالذات ممكن سمسم
    زائر
    زائر

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالأحد سبتمبر 06, 2009 5:56 am

انا طبعا بتفق مع ديمو فى موضوع انه اصبح امر ضرورى

يعنى لو سفر او رحلة لاوم حتلبسى بنطلون ممكن يكون ع تونك او اسدال او عبايه المهم انك لابسه بنطلون عشان تعرفى تتحركى

بس فى الاوقات عاااديه ياريت الواحدة تحافظ ع انها تلبس جيبا وبلاش من البنطلون الا فى الضروريات
    demo
    demo

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالإثنين سبتمبر 14, 2009 8:11 am

ايوة كده يا نور قولى حاجه ده انا وقعه مع اتنين منتقبتين
    زائر
    زائر

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالجمعة سبتمبر 18, 2009 8:46 pm

والله يا ديموو هما عندهم حق وخاصة ان البنطلون بقى شىء اساسى فى حياتنا

يعنى مش بيقتصر بس ع الرحلات لا احنا كماان بنلبسة فى الجامعة وفى اوقات تانيه

بس انا عايزة اقول حاجة بلاش التعصب لرأينا

يعنى لاسمسم ولا اونه يتعصبوا لرأيهم ولا انا وانتى كمان نتعصب لرأينا

*رفيقة القران*
    ܔْށحكومة المنتديܔْށ
    *رفيقة القران*

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالسبت سبتمبر 19, 2009 12:18 pm

والله طالما احنا بنتكلم بالقران والسنة يبقى مش اسمة تعصب يا نور يعنى حاجة بحب اوجهه يا روحى ليكى وبعدين ولا تعصب ولا حاجة انتى فتحتى اللينك بتاع الاخ الفاضل احمد شاهين مش كنتى هتقولى تعصب ويمكن كمان ديمو احب اوصلها حاجة ان هى بتقول فضفاض وواسع وانا هوظف الشروط دى بس يا حبيبت روحى كملى اخر كلام الشيخ محمد حسان قال بردة مش ينفع وخدى اللينك من تانى وفصفصية كويس زى ما
    فصفصى برتقانة اوك
    دة اللينك بتاع الاخ احمد شاهين اوك

بتفده لبنك على اليوتوب لمقتع للشيخ محمد حسان

demo
    demo

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالسبت سبتمبر 19, 2009 1:18 pm

لا اله الا الله يا بنتى هو انا بقولك البسى قصير وضيق محسسانى ان البنطلون ده حاجه عيب او حرام
    وظفى الحاجه يا بنتى وظفيها وبعدين فضيله الشيخ قال لو لبساه على جلباب من باب السترة يبقى بارك الله فيكى
    صح ولا غلط
    ده اولا ثانيا انا فعلا مش متعصبه لرائى تماااااااااما علشان ممكن اكون غلط بمنتهى البساطه
    وثالثا يا سمسمه جميل جدا ان البنت تلبس فضفاض وطويل وكل ده وانا مش ضد الاسدال او النقاب بالعكس يمكن لو تفتكرى اول مره شوفتك فيها قلتلك عقبالى لما البس النقاب زيك
    ورابعا ده رائى الشخصى والاختلاف فى الرى لا يفسد للود قضيه
    واكرر البنطلون سترة للبنت وافضل كتير من الجيب
    *رفيقة القران*
    ܔْށحكومة المنتديܔْށ
    *رفيقة القران*

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالسبت سبتمبر 19, 2009 1:29 pm

والله من كلامك شكلك عايز تضربينى والله يا ديموووووووو هههههههههههههههههههه هو مش اختلاف دة مش اقتناع ومن غير ضرب
    demo
    demo

مُساهمةموضوع: رد: حكم لبس المرأة للبنطلون   حكم لبس المرأة للبنطلون Icon_minitimeالسبت سبتمبر 19, 2009 1:37 pm

لا بصى يعنى هو موضوع الضرب ده قضيه تانى اكيد لما اشوفك هضربك من غير اى نقاش او جدال وهبقى اقولك ليه ساعتها

حكم لبس المرأة للبنطلون
    صفحة 1 من اصل 1
     مواضيع مماثلة
    -